Kretsmesterskap i J70 - Meget bra forhold og en suveren vinner!

10. Oct 2021
KM for J70 som ble arrangert søndag 10. okt. Etter 9 seilaser sto Team Ramsalt Ålesunds Seilforening øverst på pallen som suverene vinnere.

Team Ramsalt fra Ålesunds Seilforening besto av Andreas Larsen, Håvcard Yndestad og Magnus Martinsen. Team Jyplingen (Trygve Bjørlo, Kari Bachmann og Geir Oterhals) og Team Chili Peppers (Kjell Gunnar Rød, Espen Julnes Lia, Thomas Hertø og Pål Sletvold) kom på hhv sølv og bronseplass.

Det var totalt 6 deltakende lag som byttet på de 4 båtene vi har tilgjengelige her i Molde  i ligaseilingsformat. De to lagene som ikke seilte hadde hhv startbåtansvar og bøye-/mediebåtansvar. Etter å ha flyttet litt merker i starten grunnet en litt ujevn nordvest vind, og en litenhalvtime uten vind, stabiliserte vinden seg på sørvest-vest og det ble mindre behov for bøyeflytting og mulighet for filing . Se livestreamsendingene på Molde Seilforenings Facebook side, og det finnes også flere bilder og filmer på "J70-Molde Seilforening".

Det ble tidlig klart for Moldeteamene at Ramsalt ble vanskelige å slå, og de vant til slutt alle regattaer utenom en. Ålesunds Seilforenings lag seiler i Eliteserien i Norsk Seilsportsliga og har lang erfaring på en divisjon høyere nivå enn Moldeseilerne . Selv om Ramsalt ofte ble skikkelig utfordret av Moldelagene så klarte de neste alltid å komme seg først. Det var kun Team Jalla som klarte å slå de i en regatta. Team Jyplingen klarte med jevnt bra seiling åkapre andreplassen, ett poeng foran Chili Peppers. Videre fulgte Team Jalla på fjerdeplass (Lars Stian Walle, Kari Moen og Kristian Bachmann), Team Jaeklar (Geir Berg Oshaug, Nils Korperud og Jon Petter Hol) og Team June (Cecilie Wold, Johanna Mørck og Ellen Rafaelsen).

Det var mye bra seiling på Moldefjorden i dag. Nivået begynner å bli høyt og det er aldri langt mellom båtene. Det medfører mange tette situasjoner særlig ved start og ved merkerundinger. Egil Wold stilte som dommer på vannet og han fulgte alle regattaer og situasjoner med argusøyne fra dommerbåten. Alle situasjoner ble dermed tatt opp og avgjort på vannet. Alle seilerne takker Egil så mye for innsatsen!

Thomas Hjertø var seilende regattasjef og hadde lagt ned en meget god innsats i forkant av arrangementet. Gjennomføringen var det Norsk Seilsportsliga nivå over, minst:-) Stor takk til Thomas

KM rundet av en meget bra sesong med J70 seiling. Gjennomgangstonen blant J70 seilerne er nå at Molde Seilforening har landet på en modell med seiling i faste lag som ser ut til å fungere meget godt for å holde på etablerte seilere og middels godt for å rekruttere nye. Vi håper seilkurs i J70 til våren kan bidra til å rekruttere minst ett til to nye team til neste sesong. Vi utfordrer herved også jolleseilerne til å danne et team, Det hadde vært veldig kjekt å få flere unge seilere på banen.

Fullstendige resultater

Gratulerer til Ramsalt med seieren!

GeO

«Desember 2021»