Minneord - Kjell Inge Kirkeland

1.11.22

Det var med stor sorg Molde Seilforening mottok budskapet om Kjell Inge Kirkelands (f. 1953) bortgang 14.oktober 2022. Molde Seilforening har mistet en kjær seilervenn, en viktig dugnadsånd og en dyktig regattaseiler.

Kjell Inge startet sin seilkarriere i Molde allerede i 11 års alder.  I 1964 ble Kjell Inge den stolte eier av A-jolla, A-1990, i knallgul farge. A-jolla lå i Bjørsetfjæra like øst for saga og var et stort steg opp fra de hjemmelagde, bek-smurte kajakkene han tidligere hadde padlet i sammen med venner. Kjell Inge deltok på Gerhard Høstmarks seilskole på Seilerhytta der alle de ti A-jollene bygd av Anders Mordal var med. Byggingen av jollene og seilkurset markerte starten på et spennende og lærerikt seilmiljø i Molde som Kjell Inge ble meget aktivt deltakende i.

Da Kjell Inge var 13 år gammel hadde han vokst ut av A-jolla. Han gikk da over til å danne et lag i tomannsjollen Grimstadjolle, sammen med Stein Berg Oshaug. Stein hadde kjøpt Roy Hjertøs Grimstadjolle, og Kjell Inge ble mannskap på Gj 126 Taifun. Kjell Inge viste fra første stund et fantastisk engasjement også for seiling i tomannsjolle. Hans evne til å analysere både situasjoner og baneforhold, taktiske disposisjoner, og kunnskaper om seil- og båttrim utviklet seg til å bli meget gode. I tillegg var han sterk og gjennomtrent fra fotballen - som han spilte hele dagen både på skolen og for Træff.

I 1967, da Kjell Inge var 14 år gammel, deltok de med Grimstadjolla på Nordenfjeldske Seileruke på Valderøyfjorden i Ålesund. Molde Seilforening arrangerte slep for båtene sørover. Turen begynte i strålende solskinn – der Kjell Inge og Stein ble foreviget av Kjell Herskedal om bord i Grimstadjolla. Dette bildet ble presentert som «sommeridyll» i Budstikka dagen etter.

Sommeridyll (Foto: Kjell Herskedal)

Stein forteller fra dette slepet at «vi kom ikke lengre enn til Revet før idyllen var brutt med tung sjø, båter som heiv seg i de stramme slepetauene og halgatt som ble sprengt ut av dollbordene når slepetauene rykket i bølgene. Situasjonen ble selv av de voksne opplevd som dramatisk. Men Kjell Inge hadde aner fra Midsund, var oppvokst i Bjørsetfjæra og syntes det ‘stod til’. Han bevarte sommerstemningen helt fram til vi fortøyde trygt i Korsen midt i Ålesundet. Under seilasene fikk vi brynt oss skikkelig på tøff utenbys konkurranse mot store gutter – men vi lærte fort! Kjell Inge gav alt under knalltøffe forhold».

Foto: Kjell Herskedal

Rundt sesongen 1969 mønstret Kjell Inge av Taifun og begynte å seile OK-jolle. Kjell Inge var meget aktiv i OK-jollemiljøet helt fra starten.  Sammen med Arild Bryhn reiste Kjell Inge blant annet til NM i Stavanger. Der overnattet de i en nedlagt kiosk. I meget tøff konkurranse vant Kjell Inge en av regattaene, noe som var en stor opplevelse for begge som dro nedover.

I voksen alder seilte Kjell Inge Kirkeland større båter. Han startet med en Eygthen 24, et halvfabrikata som han fullførte selv. Senere ble det en Maxi 84 og en Comfortina 32 som han hadde i mange år.

Etter at klubbhuset vårt på Lubbenes, Fjærestua brant ned, hadde Molde Seilforening et stort behov for dugnadsinnsats for å gjenoppbygge huset. Kjell Inge ble en sentral person i dette dugnadsarbeidet og la ned en enorm innsats for at foreningen skulle få sitt klubbhus gjenreist.

Etter 2003-2004 seilte Kjell Inge både regatta og tur med sin Jeanneau Sun Fast 37. Båten er kjent under navnet «Kikken»,som også var Kjell Inges kallenavn. Kikken var fast deltaker på regattaer i Moldefjorden som Romsdalsfjorden rundt, Høststormen og onsdagsregattaer. Kikken deltok også jevnlig på Nordenfjeldske Seileruke og tok seieren i Kristiansund i 1992.

Kjell Inge (til rors) med mannskap på Kikken under InterCity. Dette bildet er i likhet med bildet Sommeridyll fra 1967, tatt på Lepsøyrevet.

Inter City regattaen mellom Ålesund og Molde ble etablert i 2006. Dette ble på en måte Kikkens' regatta med fast deltakelse og gode resultater. Kikken vant både i 2013 og 2018, og i tillegg ble det andreplasser i 2015 og 2016.  Etter at Kjell Inge fikk kreftdiagnosen ble det raskt besluttet at Kikken likevel skulle stille i InterCity 2022. Det gjorde de, men uheldigvis fikk de i denne regattaen ødelagt utstyr som førte til at seilasen måtte avbrytes.

Kikken seilte også mye på tur med familie og venner og var en fast deltaker på Molde Seilforenings turarrangementer helt til det siste. Kikken ble en ivrig deltaker også på MoldeSeilforenings turseilingskonkurranse SeilUt. Kjell Inge tok et valg etter sykdommens utbrudd om at han skulle fortsette å seile, ikke bare på InterCity,men også på tur. For en som har hatt seiling som en viktig bestanddel gjennom hele livet, gav nok seilingen en viktig avkobling. Det er nå klart at Kjell Inge ble den suverene vinneren av SeilUt 2022 med 89 innsjekkinger på ulike turmål på Romsdalskysten! Det blir en spesiell prisutdeling vi står overfor på den kommende Årsfesten i Molde Seilforening, hvor prisen for årets SeilUt-seiler går til Kjell Inge. Vi vet at han var aktiv med å ta med barn og barnebarn på seiltur og håper en representant fra neste generasjon kan komme og ta imot prisen og dermed markere at Kjell Inges seilånd lever videre.

Kjell Inge hadde godt humør. Ikke helt sjeldent opplever vi også vindstille på Moldefjorden. Da er det typisk at regattabåtene driver omkring uten styring, og stemningen om bord kan være både mutt og laber. Også typisk har vært at stillheten og mismotet plutselig har blitt brutt av en rungende latter. Kikkens latter bar godt over hele regattabanen. Den var meget smittende og har mang en gang både i egen og konkurrerende båter vendt fortvilelse over dårlige forhold på fjorden til tanker på at egentlig har vi det jo veldig bra, selv om forholdene ikke alltid spiller på lag. Det er ikke mange ukene siden Kjell Inges latter runget over Moldefjorden. Vi håpet i det lengste at sykdomssituasjonen skulle snu. Det gjorde den dessverre ikke, og en kjent og kjær latter som vitnet om optimisme og fremtidstro på bedre forhold, har nå stilnet.

Vi er dypt takknemlige for innsatsen Kjell Inge har lagt ned for Molde Seilforening både gjennom sin aktive deltakelse på regattabanen og gjennom sitt frivillige arbeid.

Vi lyser fred over Kjell Inge Kirkelands minne og våre medfølende tanker går til Randi og den øvrige familie.

Takk for seilasen!

Molde Seilforening

Molde Seilforening takker for godebidrag til dette minneordet fra:

Stein Berg Oshaug, Kjell Fostervoll, Terje Kirkeland, Espen Wicken, Helge Norli, Arild Bryhn og Kjell Herskedal.