Molde Seilforening på tiendeplass i Åsgårdstrand

Les Team Jäklars rapport fra Seilsportsligaen!

24.9.23

Rapport fra vårt team i Norsk Seilsportsliga i Åsgårdstrand:

Team Jäklar med Ellen Rafaelsen, Nils Korperud, Trygve Bjørlo (stand in for Jon Petter Hol) og Geir Berg Oshaug dro til Åsgårdstrand med god selvtillit etter et par gode resultat i de siste onsdagsregattaene. Vi seilte bra i de to første racene og vant begge. Vi var klar over at det var mulig dette ikke ville vare og tok screenshot av tabellen etter denne flotte starten. Akkurat da lå MS ett poeng nedom opprykk fra 1. divisjon. Jäklene slo opp i strategiplanen til MS og fant ingen ting der om å rykke opp. Etter en kort rådslagning fant vi at vi måtte ofre oss for felleskapet og seilte oss stødig nedover resultatlista. Et par fatale valg og en tyvstart hjalp god på den nye strategien. Tyvstarten kan nok diskuteres siden vi gikk nedom linja igjen rett etter start, men umpirene kom fossende etter oss i ribben og dømte oss ut av racet. Trackingen viste med all tydelighet at vi hadde alt for dårlig høyde på kryssen. Litt større fart kompenserte ikke for lenger distanse. Slukøret gikk vi til sengs på lørdag.

Søndagen startet også dårlig. Vi sto fortsatt lavt. Vinden var i det lunefulle hjørnet og langt fra på vår side. Formannen i foreningen fryktet nedrykk til en divisjon som ikke er opprettet enda. Han ga klar beskjed om at nå var det nok. Gjør som dere gjør hjemme var beskjeden. Dette hadde ikke slått oss som en løsning før dekretet kom. Men vi gjør som befalt og seilte bra de i de siste av totalt 11 seilaser. Godfølelsen kom tilbake sammen med fart og høyde på nivå med de beste lagene i divisjonen. Moro ble det til slutt og resignasjonen er blåst avgårde. Takk for tilliten!